روزهای نحس
معنای «نحوست ایام» یا «روزهای نحس » در قرآن
ما كلمه «نحس » و« يوم نحس » را در دو جاى قرآن داريم. خيلى جالب است-از اینکه-؛ هر دو جا هم درباره قوم عاد است پس از نزول عذاب بر آنها
«انّا ارْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً فى يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرّ -قمر /19»
«فَارْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً فى ايّامٍ نَحِساتٍ -فصلت /16-»
كلمه «نحس» در اين آيه این گونه معنى كرده اند؛ که روز عذاب قوم عاد- روز سرد و پر باد و غبارى بوده است؛ چون روز سرد و پر باد و غبارى بوده است قرآن «نحس» گفته است، زيرا كلمه نحس جز سختى و شدت يا ترسناك و وحشتزا بودن مفهوم اصلى ديگرى ندارد.
آن روزى كه مردم، دچار نكبت و بدبختى مى شوند، روز نحس میداند.
آن روز، ديگر نه چهارشنبه است نه پنجشنبه، نه جمعه، نه شنبه … و نه اول نه دوم نه سيزده … هر روزى كه مردمى به كيفر اعمال خودشان گرفتار شدند و در عقوبت اعمال خودشان دست و پا زدند، بدانند در روز نحسى گرفتارند.
ما اخبار بسيار معتبرى در اين زمينه داريم كه به ما گفته اند ابداً دنبال اين حرفها- اینکه ذاتا برخی ایام، ایام نحس است- نرويد.. اينها از اسلام نيست و ضد اسلام است.
مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (دفاع از 13(پانزده گفتار))، ج25، ص406.
فرم در حال بارگذاری ...