بررسی رابطه هویت فرهنگی با مصرف کالای فرهنگی در دختران جوان شهر شاهین شهر
پایان نامه ارشد
رشته علوم ارتباطات
گرایش مطالعات فرهنگی و رسانه
بررسی رابطه هویت فرهنگی با مصرف کالای فرهنگی در دختران جوان شهر شاهین شهر
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه هویت فرهنگی با مصرف فرهنگی در دختران جوان شهر شاهین شهر در سال 1397 هجری شمسی میباشد. این پژوهش کاربردی و از نوع همبستگی است و روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی بوده، جامعه آماری این تحقیق دختران جوان شهر شاهین شهر در سال 1395 به تعداد 20029 نفر در بین رده سنی 20 - 30 میباشد. حجم نمونه با توجه به فرمول نمونه گیری کوکران 377 نفر برآورد گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با سه بخش، بخش اول سوالات مربوط به جمعیت شناختی، بخش دوم مربوط به سوالات هویت فرهنگی و بخش سوم مربوط به سوالات محصولات نه گانه کالا و خدمات فرهنگی بوده است. روایایی پرسشنامه به صورت محتوایی و صوری توسط متخصصین تأیید و پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرنباخ استفاده گردید که در این پژوهش مقدار آن برای پرسشنامه هویت فرهنگی برابر با 82/0 و برای پرسشنامه کالای فرهنگی برابر با 91/0، محاسبه شده و در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون کالموگروف – اسمیرنف(جهت بررسی نرمال بودن توزیع دادهها)، ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد بین هویت فرهنگی با مصرف کالای فرهنگی رابطه ی معنادار وجود دارد. همچنین بین ابعاد هویت فرهنگی (زبان، دیانت، جغرافیای فرهنگی، تاریخ و حافظه تاریخی، نظام اجتماعی) با مصرف کالای فرهنگی(کالای مکتوب، کالای سمعی و بصری خانگی، کالای سمعی و بصری غیرخانگی، کالای شبکه ای، کالای ورزشی، کالای مذهبی، کالای هنری، کالای میراث فرهنگی، کالای سرگرمی) رابطه معنادار وجود دارد.
واژگان کلیدی: فرهنگ، هویت، هویت فرهنگی، کالای فرهنگی، مصرف فرهنگی
فرم در حال بارگذاری ...