فلسفه و فوائد بعثت انبياء در قرآن
در مورد اینكه فلسفه و فوائد بعثت انبياء چيست در قرآن آیات بسیاری وجود داردکه در اینجا به چند نمونه از آن اشاره می کنیم:
توجه دادن مردم به توحيد و معاد
دعوت به توحيد و دورى از طاغوت، در رأس برنامه پيامبران بوده است.
هدف بنيادين بعثت پيامبران ( عليهم السلام ) دعوت به عبوديّت اللَّه است كه مظهر اين عبوديّت ، نفی نظامی طاغوتی و پذيرش حاكميّت اللَّه در جامعه و اقامه قسط و عدل است . در قرآن كريم در اين باره آمده است :
«وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فىِ كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللَّهَ وَ اجْتَنِبُواْ الطَّغُوتَ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلَالَةُ فَسِيرُواْ فىِ الْأَرْضِ فَانظُرُواْ كَيْفَ كاَنَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ»(نحل/36)
و البته ما در ميان هر امتى فرستاده اى برانگيختيم كه خدا را عبادت كنيد و از طاغوت دورى جوييد، پس خداوند برخى از آنها را (كه اصول دعوت را پذيرفتند به مراحل كمال) هدايت كرد و بر برخى از آنها (كه دعوت را رد كردند) ضلالت و گمراهى حتمى شد. پس در روى زمين بگرديد و بنگريد كه عاقبت تكذيب كنندگان چگونه بود!
ونیز آمده است:
«أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ»(انبیاء/25)
هيچ پيغمبري را مبعوث نكرديم، مگر اين كه به او وحي كرديم كه غير از من كسي را عبادت نكنيد.
اقامه قسط و عدل
همچنین از دیگر اهداف انبیاءعلیهم السلام، اقامه قسط و عدل در جامعه آمده است چنانکه خداوند در قرآن می فرماید:
«لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ …»(سوره حديد/ 25)
همانا ما رسولان خود را با ادلّه [به سوي مردم ] فرستاديم و برايشان كتاب و ميزان [=عدل ] فرو فرستاديم تا مردم قسط و عدل را اقامه كنند.
اتمام حجت، بشارت وانذار
پيامبران آمده اند تا به امت ها و ملت ها اتمام حجت كنند.
وَإِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلَا فِيهَا نَذِيرٌ( فاطر/ 24)
هيچ امتي نيست در گذشته مگر اين كه از طرف خداي عالم حجت و نذيري براي آن فرستاده شده است.
رُسُلًا مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَي اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ(نساء/165)
ما افرادي را براي بشارت و انذار فرستاديم؛ براي اين كه مردم در برابر خدا حجت نداشته باشند.
اين آيه می فرمايد: فردای قيامت اگر خواستند فردی را به جهنم ببرند، نگويد: خدايا برای من كه پيغمبر نفرستاده بودی، برای من حجت تمام نشده بود.چرا می خواهيد من را به جهنم ببريد، قرآن می فرمايد:
لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَي اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا( نساء/165)
پيامبرانى كه بشارت دهنده و بيم دهنده بودند، تا بعد از اين پيامبران، حجتى براى مردم بر خدا باقى نماند، (و بر همه اتمام حجت شود) و خداوند، توانا و حكيم است.
بعد از پيغمبرانی كه اتمام حجت كردند، تمام راه ها برای مردم بسته شد و ديگر حجتی بر خدا ندارند؛ ولی خدا بر اين ها حجت دارد؛ چون خدای عالم برای اين ها اتمام حجت كرده است.
وَ لَوْ شِئْنَا لَبَعَثْنَا فىِ كُلِّ قَرْيَةٍ نَّذِيرًا(فرقان/51)
و اگر مى خواستيم در هر مجتمعى (پيامبر) بيم دهنده اى برمى انگيختيم (لكن تو را به عللى براى همه مجامع تا آخر جهان انتخاب كرديم)
در آيه ديگر مي فرمايد:
وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّي نَبْعَثَ رَسُولًا(سوره اسراء /15)
و ما هرگز (قومى را) مجازات نخواهيم كرد، مگر آنكه پيامبرى مبعوث كرده باشيم (تا وظايفشان را بيان كند.)
وَ مَا كاَنَ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرَى حَتىَ يَبْعَثَ فىِ أُمِّهَا رَسُولًا يَتْلُواْ عَلَيْهِمْ ءَايَتِنَا وَ مَا كُنَّا مُهْلِكِى الْقُرَى إِلَّا وَ أَهْلُهَا ظَلِمُونَ(قصص/59)
و پروردگار تو هرگز شهرها و آباديها را هلاك نمى كرد تا اينكه در كانون آنها پيامبرى مبعوث كند كه آيات ما را بر آنان بخواند و ما هرگز آباديها و شهرها را هلاك نكرديم مگر آنكه اهلش ظالم بودند!
تعلیم وتزکیه
یكي از اهداف پيامبران و يا به تعبير ديگر يكي از علل بعثت آنان همان موضوع تعليم بشر و تكميل عقل و دانش ناقص اوست. پيامبران آمده اند تا مردم را آموزش دهند و به آن ها راه را از چاه نشان دهند و راه رسيدن به كمال را به مردم آموزش دهند و موانع رسيدن به كمال را براي مردم روشن كنند:
رَبَّنَا وَ ابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنهُْمْ يَتْلُواْ عَلَيهِْمْ ءَايَاتِكَ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الحِْكْمَةَ وَ يُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الحَْكِيمُ(بقره/129)
و پروردگارا، در ميان آنها فرستاده اى از خودشان برانگيز كه آيات تو را بر آنها بخواند و آنها را كتاب و حكمت (علوم شريعت و معارف عقلى) بياموزد و آنان را پاكيزه نمايد، زيرا تويى كه مقتدر غالب و صاحب حكمتى.
كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آَيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ( بقره/151)
ما پيامبران را فرستاديم كه آيات را بر شما قرائت كنند و شما را تزكيه كنند و كتاب الهي را بر شما آموزش دهند و به شما آنچه را كه نمي دانيد، تعليم دهند.
و اين حقيقت به عبارتهای مختلف در قرآن و احاديث وارد شده است:
لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلىَ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُواْ عَلَيهِْمْ ءَايَاتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِن كاَنُواْ مِن قَبْلُ لَفِى ضَلَالٍ مُّبِينٍ(ال عمران/164)
به يقين خداوند بر مؤمنان منّت نهاد آن گاه كه در ميان آنها فرستاده اى از خودشان (نه از فرشته و نه از جن) برانگيخت كه آيات او را بر آنها مى خواند و پاكشان مى گرداند و كتاب (آسمانى) و احكام شريعت و معارف عقلى به آنها مى آموزد، و حقيقت اين است كه آنان پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند.
هُوَ الَّذِى بَعَثَ فىِ الْأُمِّيِّنَ رَسُولًا مِّنهُْمْ يَتْلُواْ عَلَيهِْمْ ءَايَاتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الحِْكْمَةَ وَ إِن كاَنُواْ مِن قَبْلُ لَفِى ضَلَالٍ مُّبِينٍ(جمعه/2)
او كسى است كه در ميان جمعيت درس نخوانده رسولى از خودشان برانگيخت كه آياتش را بر آنها مى خواند و آنها را تزكيه مى كند و به آنان كتاب (قرآن) و حكمت مى آموزد هر چند پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند!
رفع اختلاف در ميان بشر
قرآن كريم یکی از رموز بعثت پيامبران را رفع اختلاف در ميان بشر ميداند، و ميفرمايد:
فَبَعثَ الله النَبيين مُبَشِّرين وَ مُنذِرين و اَنْزَل مَعهُم الكتابَ لِيَحكُم بين الناس فيما اختَلفُوا فيه» بقره/213
خداوند پيامبران را كه بشارت دهنده و بيم دهنده هستند برانگيخت و با آنان كتاب نازل نمود، تا در ميان مردم درباره مسائلي كه در آن اختلاف دارند، داوري كند.
يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَ أَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلىِ الْأَمْرِ مِنكمُْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فىِ شىَْءٍ فَرُدُّوهُ إِلىَ اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاَْخِرِ ذَالِكَ خَيرٌْ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلاً(نساء/59)
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! اطاعت كنيد خدا را! و اطاعت كنيد پيامبر خدا و اولو الأمر [اوصياى پيامبر] را! و هر گاه در چيزى نزاع داشتيد، آن را به خدا و پيامبر بازگردانيد (و از آنها داورى بطلبيد) اگر به خدا و روز رستاخيز ايمان داريد! اين (كار) براى شما بهتر، و عاقبت و پايانش نيكوتر است.
از آنجا که اختلاف نظر حاكی از نارسايی فكر و كوتاهی دانش ميباشد، پيامبران در پرتو وحی (كتاب) حقيقت هر موضوعی را كه مردم پيرامون آن اختلاف دارند، روشن ميسازند.
پيامبر عاليقدر اسلام صلي الله عليه و اله و سلم ضمن روايتی تصريح ميكند كه هدف از بعثت، تكميل عقول بشر است و از اين جهت است كه بايد عقل و دانش هر پيامبری، از عقل و دانش امت وی بالاتر و برتر باشد:
«و لا بعث الله نبيا و لا رسولا حتي يستكمل العقل و يكون عقله أفضل من عقول امته» (اصول كافي، باب عقل،ج1،ص87)
خداوند هيچ پيامبر و رسولي را برنيانگيخت، جز اينكه خردها را تكميل نمايد و از اين نظر بايد عقل او بالاتر از عقول امت وی باشد.
امير مؤمنان ـ عليه السلام- نيز فلسفه بعثت پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم را چنين تشريح ميفرمايد:
«…إلي أن بعث الله سبحانه محمدا رسول الله لا نجاز عدته و اتمام نبوته … و أهل الأرض يومئذ ملل متفرقه و أهواء منتشرة و طوائف متشتتة بين مشبه لله بخلقه أو ملحد في إسمه أو مشير إلي غيره فهداهم به من الضلالة» (نهج البلاغه خطبه 1)
خداوند محمد صلي الله عليه و آله و سلم پيامبر خود را برانگيخت تا وعده خود را انجام دهد، و نبوت را به او خاتمه دهد، و مردم جهان در آن روز دارای مذهبهای گوناگون، انحرافات زياد و گروههای پراكنده بودند: گروهی خدا را به مخلوق وی تشبيه ميكردند (براي او جسم و مكان معتقد بودند) و برخی در نامهای وی تصرف مينمودند، و گروهی به غير خدا اشاره ميكردند (و طبيعت را مؤثر واقعي ميدانستند) پس پيامبر آنان را از گمراهی به شاهراه توحيد هدايت نمود.
خلاصه بيان فوق اين است كه قصور و كوتاهی فكر بشر در مسائل خداشناسی و آنچه كه مربوط به مبدأ و معاد است، سبب گرديد كه خداوند پيامبر اسلام را براي هدايت ملل جهان برانگيخت تا آنان را از چنگال تشبيه خداوند به مخلوق، و تصرف در نامهای مقدس وی، و گرايش به استقلال طبيعت نجات بخشد.
جلوگیری وبرخورد با تحریفات
بحث ديگري كه در فوائد بعثت انبياء است، جلوگيري از تحريف ها و اصلاح تحريف ها است.
يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ كَثِيرًا مِمَّا كُنْتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْكِتَابِ(مائده/ 15)
اي اهل كتاب پيامبر ما آمد تا آنچه را كه تحريف كرده ايد و آنچه را كه از مردم مخفي كرديد براي شما روشن كند.
بستر رحمت الهی
وَ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ(ال عمران/132)
و خدا و رسول را اطاعت كنيد، شايد مورد رحمت قرار گيريد.
اطاعت از رسول در طول اطاعت از خدا قرار گرفته، و بى پاداش نيست، بلكه وسيله و بستر دريافت رحمت است وهمچنین بهشت جاودان و رسیدن به مرتبه فوز عظیم چنانکه می فرماید:
وَ مَن يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِينَ فِيهَا وَ ذَالِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيم(نساء/13)
هر كس خدا و پيامبرش را اطاعت كند، (و قوانين او را محترم بشمرد،) خداوند وى را در باغهايى از بهشت وارد مى كند كه همواره، آب از زير درختانش جارى است جاودانه در آن مى مانند و اين، پيروزى بزرگى است!
ونیز از جمله پاداش اطاعت از رسول خدا همنشینی با بهترین همنشینان در روز رستاخیز است:
وَ مَن يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُوْلَئكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيهِْم مِّنَ النَّبِيِّنَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشهَُّدَاءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُوْلَئكَ رَفِيقًا(نساء/69)
و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، (در روز رستاخيز،) همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيقهاى خوبى هستند!
شاید بتوان از مجموع آیات فوق ودیگر آیات قرآن چنین برداشت کرد که كوتاهي فكر بشر و نارسايي عقل و دانش او در مسائل الهي و اخلاقي و اجتماعي سبب گرديده است كه خداوند، سفيراني را براي راهنمايي او اعزام دارد تا نقصان هدايت تكويني او را، كه از غريزه و عقل سرچشمه ميگيرد، با هدايت تشريعي پيامبران تكميل نمايد.
منبع : احسن الحسنی
نظر از: مدرس [عضو]
موفق و موید زیر سایه مولا.
فرم در حال بارگذاری ...