چند توصيه ازامام خميني(ره) درباره قرآن
ارتباط با قرآن هر چند فقط با قرائت باشد
فرزندم ! با قرآن اين بزرگ كتاب معرفت آشنا شو ، اگر چه با قرائت آن. و راهي از آن به سوي محبوب باز كن و تصور نكن كه قرائت بدون معرفت اثري ندارد كه اين وسوسه شيطان است.
آخر اين كتاب از طرف محبوب است براي تو و براي همه كس، و نامه محبوب ؛ محبوب است اگر چه عاشق و محب، مفاد آن را نداند و با اين انگيزه، حب محبوب كه كمال مطلوب است به سراغت آيد و شايد دستت گيرد. (وعده ديدار-نامه 8/2/1361)
هدف از تلاوت قرآن
مطلوب در تلاوت قرآن شريف آن است كه در اعماق قلب انسان تأثير كند و باطن انسان صورت كلام الهي گيرد، و از مرتبه ملكه به مرتبه تحقق رسد. و اشاره به اين فرموده آنجا كه {معصوم}فرمايد:«جوان مؤمن اگر قرائت كند ، قرآن در گوشت وخون او وارد مي شود.» و اين كنايه از آن است كه صورت قرآن در قلب مستقر و جايگزين گردد به طوري كه خود باطن انسان ، كلام الله مجيد و قرآن حميد گردد به اندازه لياقت و استعدادش.
يكي از آداب مهمه قرآن
يكي از آداب مهمه قرائت قرآن كه انسان را به نتايج بسيار و استفادات بي شمار نايل كند، «تطبيق» است. آنچنان كه در هر آيه از آيات شريفه كه تفكر مي كند، مفاد آن را با حال خود منطبق كند، و نقصان خود را به واسطه آن مرتفع كند و امراض خود را بدان شفا دهد.
مثلا در قضيه شريفه حضرت آدم (ع)ببيند سبب مطرود شدن شيطان از بارگاه قدس با آن همه سجده ها و عبادتهاي طولاني چه بوده، خود را از آن تطهير كند؛ زيرا مقام قرب الهي جاي پاكان است، با اوصاف و اخلاق شيطاني قدم در آن بارگاه قدس نتوان گذاشت.
از آيات شريفه استفاده مي شود كه مبداء سجده ننمودن ابليس، خود بيني و عجب بوده كه كوس « انا خير منه خلقتني من نار و خلقته من طين:{من بهتر از اويم ،من را از آتش و او را از گل آفريدي. اعراف-12» زد، و اين خودبيني اسباب خود خواهي و خود فروشي_كه استكباراست_ شد…پس مطرود درگاه شد.
مهمترين مانع فهم قرآن
يكي از حجب كه مانع از فهم قرآن شريف و استفاده از معارف و مواعظ اين كتاب آسماني است، حجاب معاصي و كدورات حاصله از طغيان و سركشي نسبت به ساحت قدس پروردگار عالميان است كه قلب را حاجب شود از ادراك حقايق.
وبايد دانست كه از براي هر يك از اعمال يا سيئه چنان چه در عالم ملكوت صورتي است مناسب با آن، در ملكوت نفس نيز صورتي است كه به واسطه آن در باطن ملكوت نفس، يا نورانيت حاصل و قلب مطهر و منور گردد و در اين صورت نفس چون آينه صيقل صافي گردد كه لايق تجليات غيبيه و ظهور حقايق حقايق و معارف آن شود، و يا ملكوت نفس ظلماني و پليد شود، و در اين صورت قلب چون آينه زنگار زده و چركين گردد كه حصول معارف الهيه و حقايق غيبيه در آن عكس نيفكند.
(قرآن از ديدگاه امام خميني-ص103،113،125)
منبع : سایت قرآن در کلام امام خمینی (ره) - كانون گفتگوی قرآنی
فرم در حال بارگذاری ...